Evaluare clinică & Psihodiagnostic

Când o floare întârzie să înflorească, schimbi mediul în care se află, nu floarea.

Cabinetul Individual de Psihologie Chirilă Andreea este autorizat de Colegiul Psihologilor din Romania (cod de inregistrare RUP 10B7279) și deține licențe de utilizare pentru următoarele instrumente psihologice validate pe populația românească:

COPII & ADOLESCENȚI:

  1. Bateria ASEBA pentru evaluarea comportamentului copiilor 6-18 ani;

  2. Chestionar de evaluare a strategiilor de învățare SMALSI (8-12 ani si 13-18 ani);

  3. Chestionar de evaluare a simptomelor adolescentului ASI-4;

  4. Bateria de evaluare neuropsihologică NEPSY-II pentru copii 3-16 ani;

  5. Scala Multidimensională de Anxietate pentru Copii MASC (8-19 ani);

  6. Inventarul clinic pentru adolescenți Millon (13-19 ani);

  7. Testul Apercepției pentru Copii T.A.C (3-10 ani);

ADULȚI:

  1. Testul Apercepției Tematice T.A.T. (peste 14 ani);

  2. Testul de Apercepție destinat persoanelor Vârstnice T.A.B. (peste 65 ani);

  3. Inventarul clinic Multiaxial Millon – III (peste 18 ani);

Alte instrumente folosite:

  • Chestionar de interese vocaționale JVIS (administrare online) pentru persoane peste 14 ani;

  • Test de inteligență IST (administrare online) pentru persoane peste 14 ani;

  • Inventar de personalitate BFQ (administrare online) pentru persoane peste 13 ani;

  • Teste proiective;

  • Alte metode de evaluare nestandardizate;

Evaluarea clinică și psihodiagnosticul se folosesc atunci când există întrebări la care nu putem răspunde doar prin observare directă, ci avem nevoie de o investigare mai profundă a persoanei. Evaluarea clinică se mai utilizează atunci când avem nevoie de rezultate obiective pe care să le prezentăm diverselor instituții (ex: avize psihologice etc.)

Mai jos sunt câteva exemple de obiective pentru atunci când demersul de evaluare se bazează pe simptome sau dificultăți pe care nu știm cum să le explicăm sau abordăm terapeutic:

  • Evaluarea stării emoționale și intrapsihice curente;

  • Identificarea motivelor ce stau la baza simptomelor semnalate de client/părinți/profesori;

  • Analiza relațiilor de dinamică dintre copil și părinți etc.

Evaluările copiilor sunt diferite de cele ale adultului. Un prim motiv este legat de faptul că, de cele mai multe ori, nevoia pentru evaluare aparține adultului, copilul fiind mai puțin implicat în decizie. De asemenea, în cazul copiilor, prima întâlnire pentru anamneza, detalierea problemei și obținerea tuturor datelor importante se realizează cu părinții. Ei vor trebui să semneze împreună contractul de prestări servicii psihologice și să-și dea acordul pentru evaluare. Abia apoi încep ședințele individuale cu copilul (minim 3 ședințe), urmând ca psihologul să stabilească numărul necesar de întâlniri, în funcție de ritmul copilului, complexitatea cazului și obiectivele evaluării.

Interviul cu părintele are următoarele scopuri:

  1. Strângerea de informații despre copil, familie și mediu;

  2. Obținerea unei încuviințari informate. Psihologii sunt obligați să obțina consimțământul informat înainte să înceapă evaluarea sau tratamentul cu un client. Când părinții unui minor sunt divorțați, este esențial să se obțină consimțământul părintelui care are custodia legală. În cazul în care custodia este împărțită, trebuie să se obțină permisiunea ambilor părinți.

  3. Stabilirea unei relații de colaborare și sprijin.

  4. Strângerea de informații despre îngrijorările, expectațiile și obiectivele părinților.

  5. Evaluarea percepțiilor și sentimentelor parentale despre problemele copilului, îngrijorări si scopuri.

  6. Stabilirea unor scopuri realiste pentru evaluare și intervenție.

  7. Comunicarea cu părinții despre procedurile ce vor fi utilizate.

  8. Informarea părintilor asupra naturii problemei copilului, prevalenței ei, prognozelor și posibilelor sale etiologii.

  9. Evaluarea stării afective a parinților, motivației pentru schimbarea situației, a resurselor pentru a lua un rol activ în procesul schimbării.

  10. Furnizarea către părinți a unui raționament adecvat pentru intervențiile propuse.

Este de dorit ca ambii părinți să fie prezenți la interviul inițial, pentru ca evaluatorul să afle opiniile lor și să observe gradul de acord dintre ei, modul în care comunică la nivel verbal si nonverbal. O excepție ar putea fi aceea când părinții sunt divorțați și nu au ajuns la un acord privind custodia copilului (caz în care vor veni separat).

Notă: În urma evaluării, se eliberează un raport scris care conține rezultatele și recomandările psihologului și care este confidențial. Acesta va fi pus la dispoziția terților doar la solicitarea și cu acordul scris al părinților. Raportul este valabil pentru o perioada de 30 de zile, fiind relevant doar pentru scopul solicitat și neputând fi generalizat pentru alte scopuri sau situații. Raportul de evaluare nu poate fi utilizat în instanță, în procesele de divorț și de stabilire a custodiei copilului. Pentru evaluarea psihologică a copilului este nevoie de acordul semnat din partea ambilor părinți.